Legislație DEEE
Noutăți:
În data de 14 mai 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 127/2024 care modifică OUG nr. 5/2015, documentul legislativ ce reglementa până de curând gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE).
În domeniul deșeurilor de echipamente electrice și electronice, conceptul de responsabilitate extinsă a producătorului a fost introdus în 2002 în prima Directivă privind DEEE (Directiva 2002/96/EC) și ulterior prin Directiva 2012/19/EU transpusă în legislația națională prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 5/2015.
Potrivit legii, în conformitate cu principiul răspunderii extinse a producătorului, producătorii/importatorii dețin responsabilitatea organizării sistemului de management al deșeurilor pentru produsele pe care le pun pe piață atunci când acestea ajung la finalul ciclului de viață.
45% – Rata minimă de colectare pe care România trebuie să o îndeplinească începând cu 2016 care se calculează ca procent din media cantităților puse pe piață în ultimii 3 ani
65% – Rata minimă de colectare pe care România trebuie să o îndeplinească începând cu 2021.
Definiția producătorului conform OUG nr.5/2015
Producător = orice persoană fizică sau juridică, care, indiferent de tehnica de vânzare utilizată, inclusiv comunicarea la distanță:
- are sediul în România și fabrică EEE sub propriul nume sau propria marcă comercială sau ale cărui EEE sunt proiectate sau fabricate și comercializate sub propriul nume sau sub propria marcă comercială, pe teritoriul României;
- are sediul în România și revinde pe teritoriul României sub propriul nume sau propria marcă comercială echipamente produse de alți furnizori, un revânzător nefiind considerat producător atunci când marca producătorului figurează pe echipament;
- are sediul în România și introduce pe piața națională, cu titlu profesional, EEE dintr-o țară terță sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene;
- vinde EEE prin mijloace de comunicare la distanță direct gospodăriilor particulare sau utilizatorilor în afara gospodăriilor particulare, în România, și are sediul într-un alt stat membru sau într-o țară terță.
,,Responsabilitatea extinsă a producătorului reprezintă o strategie de protecție a mediului care urmărește să atingă obiectivele de mediu prin reducerea impactului total al unui produs, responsabilizând producătorul acelui produs pentru întregul ciclu de viață al produsului și în special pentru procesul de preluare, reciclare și eliminare finală”
În România, cadrul legislativ privind gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice este reglementat prin:
- Ordonanța de urgență nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice care transpune Directiva 2012/19/EU și Ordonanța nr. 44/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 5/2015;
- Ordinul comun al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și al Ministerului Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri nr. 1.494/846/2016 pentru aprobarea procedurii și criteriilor de acordare a licenței de operare, revizuire, vizare anuală și anulare a licenței de operare a organizațiilor colective și de aprobare a planului de operare pentru producătorii care își îndeplinesc în mod individual obligațiile, acordare a licenței reprezentanților autorizați, precum și componența și atribuțiile Comisiei de autorizare, pentru gestionarea deșeurilor de echipamente electrice și electronice, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinul nr. 269/2019 din 20 martie 2019 privind aprobarea Procedurii pentru stabilirea înregistrării, raportării, frecvenţei de raportare către Registrul naţional al producătorilor, precum şi a modului de evidenţă şi de raportare a informaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (4) şi la art. 27 alin. (6) din Ordonanţa de urgență nr. 5/2015;
- Ordinul Ministerului Mediului și Pădurilor nr. 1441/2011 privind stabilirea metodologiei de constituire și gestionare a garanției financiare pentru producătorii de echipamente electrice și electronice;
- HG nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase modificată prin Hotărârea nr. 210/2007;
- Ordinul comun al Ministerului Mediului și Gospodăririi Apelor, Ministerului Economiei și Comerțului și Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor nr. 556/435/191 din 2006 privind marcajul specific aplicat echipamentelor electrice și electronice introduse pe piață după data de 31 decembrie 2006;
- Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/699 al Comisiei din 18 aprilie 2017 de stabilire a unei metodologii comune de calcul a greutății echipamentelor electrice și electronice (EEE) introduse pe piața fiecărui stat membru și a unei metodologii comune de calcul al cantității de deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) generate, exprimată în greutate, în fiecare stat membru;
- Hotărârea nr. 322/2013 privind restricțiile de utilizare a anumitor substanțe periculoase în echipamentele electrice și electronice;
- Ordinul nr. 95/2005 privind stabilirea criteriilor de acceptare și procedurilor preliminare de acceptare a deșeurilor la depozitare și lista națională de deșeuri acceptate în fiecare clasă de depozit de deșeuri modificat prin Ordinul nr. 3838/2012;
- Ordinul nr. 1601/2012 pentru aprobarea listei cu aplicații care beneficiază de derogare de la restricția prevăzută la art. 4 alin. (1) din HG nr. 322/2013 privind restricțiile de utilizare a anumitor substanțe periculoase în echipamentele electrice și electronice modificat prin Ordinul nr. 373/2019, Ordinul nr. 614/2016, Ordinul nr. 459/2017, Ordinul 487/2018 și Ordinul nr. 890/2009;
- Ordonanța de urgență nr. 68/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor modificată prin Legea nr. 166/2017;
- Ordonanța de urgență nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
- Legea nr. 31/2019 privind aprobarea OUG nr. 74/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, a Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje și a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
- Legea nr. 188/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor.
Legislația privind obligațiile către AFM
- Ordinul nr. 2413/2016 privind modificarea Ordinului ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contribuțiilor și taxelor datorate la Fondul pentru Mediu;
- Ordonanța de urgență nr. 39/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu;
- Ordinul nr. 591/2017 pentru aprobarea modelului și conținutul formularului ”Declarație privind obligațiile la Fondul pentru Mediu” și a instrucțiunilor de completare și depunere a acestuia modificat ulterior prin:
- Ordinul 70/2018
- Ordinul 520/2019
- Ordinul 60/2020
- Ordinul nr. 594/2006 pentru aprobarea Certificatului de atestare privind obligațiile la Fondul pentru Mediu modificat prin Ordinul 617/2016;
- Ordinul 1503/2017 privind modificarea și completarea OM nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contribuțiilor și taxelor datorate la Fondul pentru Mediu;
- Ordinul nr. 572/2019 pentru depunerea declarațiilor privind obligațiile la Fondul pentru Mediu prin mijloace electronice de transmitere la distanță.