- 2 iulie, 2024
- Posted by: Olivia Filip
- Categories: Știri, Uncategorized
De cele mai multe ori, atunci când un echipament se defectează, consumatorii nu încearcă să îl repare, ci îl înlocuiesc cu unul nou. Această situație apare în cadrul garanției legale prevăzute de Directiva privind vânzarea de bunuri (Sale of Goods Directive, SGD)2 , când consumatorii aleg înlocuirea unui produs în locul reparației, și, în afara garanției legale, când consumatorii sunt descurajați să efectueze reparații din cauza opțiunilor limitate.
Dreptul la repararea echipamentelor electrice
Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile şi informaţii despre cum pot fi reparate produsele și vor fi încurajaţi să opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere şi fonduri pentru reparaţii.
Pentru a-i ajuta pe cetățeni să identifice și să aleagă servicii de reparare adecvate, aceștia vor primi informații privind serviciile de reparare printr-o platformă dedicată. Formularul european de informații privind repararea ar trebui să stabilească parametrii care influențează deciziile consumatorilor atunci când analizează posibilitatea de a repara bunurile defecte.
De ce e important să reparăm echipamentele electrice
Bunăstarea și libertatea pe care avansul tehnologic ni le-au oferit au venit la pachet cu un consum uriaș de resurse și au dus la supraconsum. Numai în 2022 omenirea a produs peste 62 de miliarde de Deşeuri de Echipamente Electrice şi Electronice (DEEE), adică o medie de 7,8 kg per capita. Doar 13,8 miliarde kg dintre acestea, adică 22,3%, au fost colectate şi reciclate în mod corespunzător.
Eliminarea prematură a bunurilor reparabile achiziționate de consumatori duce la o creștere a cantității de deșeuri și generează emisii de gaze cu efect de seră, dar și o cerere mai mare de resurse pentru producția de bunuri noi.
Ce obligații vor avea producătorii
Producătorii vor avea obligaţia să repare produsul la un preţ rezonabil, într-un termen rezonabil după perioada de garanţie legală. După expirarea perioadei de garanție, companiile vor fi în continuare obligate să asigure cumpărătorilor reparații la costuri accesibile. În cazul în care bunul nu poate fi refolosit, consumatoriii vor avea la dispoziție alternativa de a opta pentru unul recondiționat.
Ce echipamente electrice vor putea fi reparate
Noua directivă propusă și aprobată de Consiliul european promovează importanța reutilizării, care vine în susținerea economiei circulare. Așadar, înainte de a fi reciclate, aceste echipamente electrice vor putea fi reparate:
- Mașini de spălat/uscat rufe de uz casnic;
- Mașini de spălat vase de uz casnic;
- Aparate frigorifice;
- Afișaje electronice;
- Echipamente de sudare;
- Aspiratoare;
- Servere și alte produse pentru stocarea datelor;
- Telefoane mobile, telefoane fără fir și tablete.
Libertatea consumatorului de a alege un reparator pentru repararea bunurilor ar trebui facilitată prin solicitarea formularului european de informații privind repararea nu numai de la producător, ci și de la vânzătorul bunurilor în cauză sau de la reparatori independenți, după caz.
Lista electrocasnicelor incluse în program va suferi modificări în timp, tocmai pentru că se dorește extinderea rapidă a categoriilor. De asemenea, pentru a ușura atât munca producătorilor, cât și a clienților, va fi creată o platformă europeană online. Acolo vor fi comunicate detalii complete despre termenii de reparație, prețurile incluse și posibilitatea prelungirii duratei de garanție.
Statele membre UE vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune directiva în legislația națională.