Black Friday produce cu 10-15% mai multe deșeuri electronice decât în mod obișnuit

Planificarea și achiziționarea unor produse durabile și care pot fi reparate sunt lucruri la îndemână pe care le putem face pentru a reduce cu până la 50% cheltuielile de Black Friday. Potrivit informațiilor oferite de Asociația Environ, care a analizat informații de la marii retailerii și din propria bază de date, vânzările online de produse electrice cresc în această perioadă cu până la 45%, ceea ce duce implicit la generarea unei cantități de deșeuri de echipamente electrice și electronice, cu 10-15 procente mai mare decât într-o lună obișnuită din an. În România, rata de colectare a deșeurilor electronice este de 45,4 % (7.7. kg pe cap de locuitor), pentru prima oară peste media europeană de 40,1%. (sursa: Eurostat)

„Mai multe electrocasnice cumpărate înseamnă de cele mai multe ori și multe aparate electrice vechi scoase din uz care trebuie să dispară din locuințe pentru a le face loc celor noi. Pe lângă electrocasnicele mari, în această perioadă sunt populare și produsele electronice de mici dimensiuni, mai greu de gestionat din punct de vedere al reciclării. Aceste produse pot conține materiale rare sau periculoase, însă nu sunt întotdeauna colectate corespunzător și pot ajunge în gunoiul menajer. Deșeurile electronice au un impact negativ semnificativ asupra  mediului: între 2014 și 2020, emisiile provenite din DEEE au crescut cu peste 50%. Așa că, mare grijă la cum și ce cumpărați de Balck Friday”, a declarat Roxana Puia, Director de Marketing Asociația Environ.

Cele mai cumpărate produse cu ocazia Black Friday sunt aparatele electrocasnice precum televizoarele, electronicele mici, hainele, telefoanele mobile și mașinile de spălat, arată analiza Environ, potrivit căreia volumele mari de electronice achiziționate compulsiv în această perioadă  se regăsește în fluxul de deșeuri electronice, care înregistrează o creștere semnificativă în această perioadă.

Deșeurile electrice reprezintă  fluxul de deșeuri cu cea mai rapidă creștere la nivel european, explică reprezentanții Environ. 13.6 milioane tone s-au generat numai în 2022, o medie 17.6 kg pe cap de locuitor. Dacă ne raportăm la nivel global, cel mai recent studiu arată că, în doar 12 ani, cantitatea de deşeuri electronice generate anual aproape că s-a dublat.

Cum arată un Black Friday sustenabil

În fiecare an, de Black Friday, marii retaileri promovează reduceri de până la 50% la electronice. Acest lucru poate duce la cumpărături impulsive și la achiziționarea unor produse care nu sunt neapărat necesare, avertizează asociațiile care se ocupă cu reciclarea electronicelor. Ele propun și o serie de acțiuni pentru a reduce numărul de deșeuri electronice în această perioadă:

1. Încearcă să repari produsele care nu mai sunt funcționale
2. Oferă cadou electronicele pe care decizi să le înlocuiești, dar care încă sunt funcționale
3. Cumpără doar produse de care ai nevoie și planifică achiziția lor prin întocmirea unei liste de necesare. Vei evita astfel cumpărăturile impulsive.
4. Investește  în produse de calitate. Alege electronice eficiente energetic, realizate din materiale reciclabile și cu garanții extinse.
5. Reciclează echipamentele vechi și predă-le la centrele de reciclare.

La rândul lor, și magazinele pot avea acțiuni sustenabile precum:

1. Promovarea produselor durabile, sustenabile și încurajarea alegerilor responsabile
2. Inițierea unor campanii de educare a consumatorilor și de sensibilizare a publicului privind consumul responsabil.
3.Oferirea unor reduceri pentru reparații. Magazinele pot încuraja prelungirea duratei de viață a produselor existente prin reduceri la servicii de reparație sau upgrade.
4.Promovarea unor programe de buy-back și colectare gratuită prin facilitarea reciclării echipamentelor vechi.

„Lipsa de informare, accesul limitat la produse, teama de greenwashing și interesul scăzut pentru sustenabilitate sunt principalele obstacole în achiziționarea de produse sustenabile. Adaugăm lipsa de disponibilitate financiară de a plati mai mult, reținerile cu privire la calitatea produselor și rezistența la schimbare.”, a mai spus Roxana Puia.