Pe data de 22 aprilie , 2016, 175 de națiuni au semnat un acord de referinta privind schimbările climatice , ratificand Acordului de la Paris COP21 pentru a limita încălzirea globală la 2°C, cu scopul de a atinge o limită de 1,5°C. Acordului prevede ca emisiile de gaze cu efect de seră provocate de om sa fie zero incepand cu anul 2050. Acordul este sustinut de planurile de reducere a emisilor de carbon prezentate de aproape 190 de țări , inclusiv SUA , China, India și țările Uniunii Europene.

Ce înseamnă asta pentru mediul de afaceri ?

Convenția de la Paris este un semnal clar de voință internațională pentru a combate schimbările climatice, guvernele din întreaga lume sunt sub presiune pentru intensificarea eforturile de reducere a emisiilor de carbon. Analiza Trucost arată că pentru atingerea obiectivului de 2°C, sectorul comerțului ar trebui să reducă emisiile de carbon cu o medie de 76% până în anul 2050 , în timp ce sectorul telecomunicațiilor ar trebui să realizeze o reducere de 89 % în același an . Pentru a gestiona expunerea lor in rapot cu aceste tinte , companiile trebuie să stabilească obiective care sa aiba o baza științifică (science-based) si care să reflecte niste planuri specifice de reducere a amprentei de carbon pentru țările în care își desfășoară activitatea. Acest lucru va implica revizuirea tintelor pentru emisile de carbon actuale - în special tintele care se bazeaza pe tehnologia disponibilă existenta - pentru a vedea dacă acestea sunt conform standardelor. Inițiativa bazata pe obiective cu o baza stiintifica impune ca cele mai multe dintre companii sa isi cuantifice emisiile de tip Scope 3, iar unde este posibil acestea sa fie luate în considerare în procesul de stabilire a țintelor. In timp ce acest lucru poate suna descurajatoar, există instrumente de modelare care pot reduce perioada de timp necesara pentru indplinirea obiectivelor, precum și tehnici care sunt suficient de performante pentru a fi prezentate cadrului extern și de stabilire a tintelor. Companiile care trebuie sa isi stabileasca targeturile – sau sa dezvolte produse cu emisii reduse de carbon - trebuie să ia în considerare modul în care afacerea lor va rămâne profitabilă într-o lume în care riscă să nu se alinieze angajamentelor guvernamentale . Furnizorii ar trebui să ia în considerare modul în care bunurile și serviciile pe care le furnizează vor ajuta clienții să realizeze reducerea emisiilor, în conformitate cu obiectivele „science-based”.

Investitorii cer companiilor din ce în ce mai des furnizarea informatilor cu privire la schimbările climatice. De exemplu, în acest an , 42 % dintre investitorii americani din AES Corporation au votat pentru o rezoluție care doreste să testeze daca compania ar ramane profitabila intr-o lume cu un target de reducere a celor 2°C. Producătorii de energie și alte utilități , inclusiv Exxon Mobil , Occidental Petroleum , Noble Energy , Anadarko si Southern Company se confruntă cu analize similare in cadrul reuniunilor anuale. Sectoarele care sunt responsabile pentru cele mai mari emisii de carbon (energie , utilități , transport și agricultură) trebuie să se aștepte la un audit sever cu privire la amploarea și viteza cu care reducerile de emisii trebuie să aibă loc.

Beneficile unor ţinte fundamentate ştintific

Dezvoltarea unor obiective cu o baza stiintifica poate aduce următoarele beneficii pentru companii, furnizori și investitori :

◾Demonstrarea unui puternic management pentru problemele de mediu pentru toate părțile interesate.

◾Reducerea costurilor energetice si de combustibil.

◾Aducerea in prim plan a măsurii prin care dezvoltarea afacerii poate fi limitată de taxele de carbon și limitele de emisie.

◾Facilitarea in mediul bussines a investiților în proiecte de reducere a emisiilor sau de conservare a energiei.

Noțiuni de bază

În cazul oricărui efort financiar pe probleme de mediu, este importanta informarea corecta cu privire la valorile si limitele stabilite. Trebuie sa existe certitudinea ca emisiile listate se aliniaza registrului financiar. Un alt considerent important va fi modaitatea de abordarea a tintelor , daca acestea vor fi absolute sau bazate pe gradul de intensitate. O intelegere corecta a previzunilor de dezvoltare a afacerilor in functie de regiune si unitatea de bussines va ajuta la o informare veridica a analizei.   Cele mai multe companii vor trebui, sa cuantifice emisiile rezultate din lanțul lor valoric al emisilor de tip Scope 3, asadar este important să înceapă colectarea de informații despre activitățile companiei cu furnizorii, deplasarea angajatului la locul de munca, distribuție, precum și modalitatea prin care produsele sunt în cele din urmă utilizate și eliminate – sau se poate minimaliza procesul de colectare a datelor prin reducerea timpurie a acestor impacturi. Trucost oferă în mod regulat un calcul rapid al lanțului de aprovizionare și de utilizare a produselor din componenta emisilor de carbon, pentru a determina daca acestea depășesc pragul de 40% in vederea stabiliri unor tinte ulterioare.

Alatura-te liderilor!

Vă gândiți la targetarea „science-based” ? Nu veti fi singur. Începând cu luna aprilie 2016, peste 150 de companii au semnat inițiativa „Science Based Targets” . Este momentul pentru companii să înțeleagă ce trebuie să facă pentru a se alinia modelului de afacere cerut de mult aşteptatele acțiuni guvernamentale privind schimbările climatice.

Sursa : Environmental Leader