Reducerea TVA si veniturile superioare ale populatiei au avut un efect puternic asupra vanzarilor de produse de folosinta indelungata in prima parte a acestui an.

Piata de bunuri de folosinta indelungata din Romania a crescut in trimestrul al doilea cu 15,5% fata de aceeaşi perioada a anului trecut, la 529 milioane de euro, cu toate ca vanzarile de produse IT au coborat cu 14%, se arata intr-un studiu al GfK publicat marti.

Datele din studiul GfK Temax confirma informatiile comunicate de Institutul National de Statistica (INS) care aratau o crestere de circa 17 procente a vanzarilor de retail in primele sase luni ale anului, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2015. Iar explozia consumului a alimentat o crestere economica peste asteptari in prima parte a anului.

Si in primul trimestru, vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au fost mai mari cu peste 15% comparativ cu primele trei luni ale lui 2015, potrivit raportului anterior GfK Temax.

Stimulate de reducerea taxei pe valoarea adaugata din iunie anul trecut, de la 24% la 9%, vanzarile de produse alimentare au crescut puternic inca din a doua jumatate a lui 2015 si au ramas pe un trend crescator si in primul semestru al acestui an. Rata TVA la produse non-alimentare a scazut la 1 ianuarie la 20%, iar aceste reduceri de preturi s-au combinat cu cresterile salariale din perioada recenta pentru a incuraja consumul dupa o perioada de restriste in timpul crizei. Mai mult, creditarea este din nou pe un trend ascendent, pe fondul dobanzilor reduse, dupa mai multi ani de contractie.

Ca urmare, nu e de mirare ca vanzarile de frigidere sau televizoare urca substantial. Astfel, potrivit GfK, piata de electronice a insumat 87 de milioane de euro in al doilea trimestru, cu o creştere de peste 30% fata de acelaşi trimestru al anului 2015. Cea mai mare categorie a sectorului - televizoarele cu ecran plat - a crescut cu aproape 34%, inregistrand vanzari de 76 de milioane de euro. Potrivit studiului GfK Temax, electrocasnicele mari au crescut cu aproape 31% in al doilea trimestru al 2016, fata de aceeaşi perioada a anului trecut. Aparatele frigorifice au crescut cu mai mult de 25%.

„Piata de electrocasnice mici a insumat 36 de milioane de euro in T2 2016, cu 23% mai mult comparativ cu T2 2015. Toate sectoarele au urmat un trend ascendent. inca o data, vanzarile aparatelor de coafat au contribuit la performanta segmentului de ingrijire personala. Aparatele pentru prepararea alimentelor, dar şi aspiratoarele - cele mai mari categorii ale pietei - au inregistrat şi ele creşteri mari”, se arata in studiu.

Totusi, valoarea pietei de IT s-a restrans, cu aproape 14%, pana la valoarea de 85 de milioane de euro, pe fondul interesului mai mic pentru tablete si computere portabile. in schimb, vanzarile de smartphone, cea mai mare categorie a pietei telecom, au continuat tendinta ascendenta, cu o creştere de doua cifre in cel de-al doilea trimestru. Piata de telecom a crescut cu 19% comparativ cu al doilea trimestru al lui 2015, arata GfK.

Potrivit INS, in perioada ianuarie-iunie 2016, cifra de afaceri pentru comertul cu amanuntul, ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare şi de sezonalitate, a crescut cu 16,8%, datorita vanzarilor de produse alimentare, bauturi şi tutun (+23,5%), vanzarilor de produse nealimentare (+15,1%) şi comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (+10,5%).

Iar evolutia foarte buna din sectorul comertului a influentat in mod determinant cresterea produsului intern brut. in al doilea trimestru, PIB a fost mai mare cu 6% fata de aceeasi perioada din 2015, iar cresterea pe primele sase luni a fost de peste 5 procente.

Sursa: EurActiv